بیمار اعصاب و روان

علائمی که هشدار می دهد دچار اختلال روانی هستید

اختلال روانی : جسم و روان انسان ارتباط تنگاتنگی باهم دارند، به همین خاطر بیماری در هرکدام دیگری را تحت تاثیر قرار می دهد.عوارض و علائم بیماری های جسمانی معمولا با چشم قابل دیدن و با حواس پنجگانه قابل درک می باشند، اما علائم بیماری اعصاب و روان در عواطف، احساسات و رفتار فرد نفوذ پیدا می کند و در اوایل بیماری یک حالت های مبهمی است که فرد آن را به راحتی درک نمی کند.

بیماران مبتلا به بیماری اعصاب و روان با دو مسئله عمده روبرو هستند:

ابتدا باید با علائم بیماری خود که می تواند بر حسب نوع بیماری متفاوت باشد کنار بیایند، این علائم می تواند بر روی شغل، زندگی مستقل و رضایت این افراد از زندگی تاثیر بگذارد، دوم اینکه برداشت غلط جامعه می تواند در این افراد ایجاد استیگما یا انگ اجتماعی کند. حتی افرادی که بیماری خود را به نحو خوبی تحت کنترل دراورده اند نیز در محیط کاری یا برای پیدا کردن شغل دچار مشکل می باشند؛ بنابراین اغلب بیمار اعصاب و روان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.

بیمار اعصاب و روان

استیگما یا انگ اجتماعی بدینگونه می باشد که ابتدا بیمار به علت علائم و عوارض بیماری احساس عدم تطابق با آرمان ها و خواست های اجتماعی می کند و به همین خاطر از خود احساس شرم و نا امیدی می کند و برای جبران این تفاوت سعی برپنهان کردن شرایط خود می کند که نتیجه آن گوشه گیری و کناره گیری از اجتماع می باشد، این شرایط در انتها منجر به محروم شدن فرد از حقوق فردی، اجتماعی و شهروندی می شود.

بیماران مبتلا به بیماری شدید اعصاب و روان دارای 3 خصوصیت می باشند:

  1. این بیماران دچار ترس هستند بنابراین از اجتماع دوری می کنند
  2. مسئولیت پذیر نیستند و دیگران برای آن ها تصمیم گیری می کنند
  3. شخصیت کودکانه ای دارند و در نتیجه نیاز به مراقبت دارند

بیمار اعصاب و روان

طبق اظهارات متخصصان هر فرد ممکن است به بیماری اعصاب و روان مبتلا شود، این دسته از بیماری ها می تواند ناشی از یک اتفاق بد و بیماری باشد یا دلیل خاص و مشخصی نداشته باشد. علائم بیماری های اعصاب و روان تقریبا در حدود 20 سالگی بروز می‌کند اما ممکن است بیماری حتی تا سالهای میانسالی و پیری مشخص نشود. با اینکه دلیل اصلی بیماری های اعصاب و روان شناخته شده نمی باشد، اما محققان احتمال می‌دهند که بروز اختلال بیولوژیک در مغز می‌تواند عامل تظاهر این قبیل اختلالات روانی باشد.

اختلال روانی

زمانی که موضوعات خاص و گریبانگیر ، شدت و قدرت پیدا کنند و بر تمام جنبه‌های زندگی فرد سایه ‌اندازند، شاید زمان آن رسیده باشد که به یک روانپزشک مراجعه کرده و از وی کمک بگیرند.

نشانه‌های ابتدایی بروز بیماری های اعصاب و روان  عبارتند از :

  1. دشواری در انجام کارهای روزانه
  2. احساس شدید و مداوم غم و اندوه
  3. احساس نگرانی و ترس یا اضطراب غیر منطقی
  4. تغییرات خلقی یا تغییر در شخصیت فرد
  5. افکار غیر واقعی و توهم
  6. تغییر در خواب و عادات تغذیه ای
  7. احساس عصبانیت شدید و رفتارهای پرخاشگرانه
  8. مصرف الکل و مواد مخدر
  9. تفکر خودکشی و…

اختلال روانی

در این مقطع زمانی به دلیل وجود ویروس کرونا در جهان و اپیدمی آن، بیماری های اعصاب و روان یا اختلال روانی شیوع بیشتری پیدا می کنند، مانند بیماری های اضطرابی ، وسواس همچنین حملات پنیک… حتی در بیمارهایی که قبلا درمان شده اند به احتمال زیاد بازگشت بیماری وجود دارد و تغییر حالات بیماری نیز وجود دارد مانند بیماری وسواس که ممکن است از یک وسواس به یک وسواس دیگر تبدیل شود.

درمان این بیماری معمولا یک پروسه چند گانه است و شامل اقداماتی مانند دارو درمانی، روان درمانی، تغذیه، حمایت جامعه و خانواده و مهمتر از همه تغییر در سبک زندگی است. باید این نکته را خاطر نشان کرد که حمایت و درک خانواده و جامعه و اطرافیان هسته اصلی درمان بیماریهای اعصاب و روان می باشد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام.
    من درحال حاضر به دلیل اینکه دیسک کمر و دیسک گردن دارم متاسفانه معتاد هستم و اعتیادم روی خواب و زندگی من تاثیر بدی گذاشته طوری که شب تا صبح بیدارم معمولا و صبح میخوابم تا ظهر و مدت خوابم بین۷الی۹ساعته ولیکن خیلی بدخوابم و به نظر خودم ربطی به اعتیادم نداره چون سالهاست که مشکل خواب دارم و اعتیادم۴سال هست ..خلاصه اینکه از لحظه ای که دراز میکشم تا زمانی که خوابم ببره حدود۲ساعت طول میکشه حتی اگر گیج خواب هم باشم بازهم زمان خوابیدن خیلی اذیتم و معمولا زمان خواب خیلی فکرهای ناجور و اتفاقهای بد میاد سراقم و خیلی هم عصبی و پرخاشگرم و زود به هم میریزم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.